نقش تابلو در دکوراسیون داخلی چیست؟

منتشر شده در1400.02.07

شاید عجیب به نظر برسد ولی تابلو می‌تواند روی دکوراسیون داخلی تاثیر مستقیم و غیر مستقیمی بگذارد. انتخاب یک تابلو خوب می تواند فضا را شاد، پرانرژی، بزرگ و دلباز کند ولی انتخاب تابلو نامناسب یا استفاده نکردن از تابلو، همان محیط را بی روح، سرد و بدون هیچ جذابیتی نشان دهد. در این مقاله تاثیراتی که تابلو بر دکوراسیون دارد را مورد مطالعه قرار دادیم و شما می‌توانید با خواندن آن، اطلاعات جالبی در این مورد کسب کنید.

نقش تابلو در دکوراسیون داخلی

معمولا تابلوها با هدف تزئینی در مکان‌های مختلف به کار می‌روند. با این وجود گاهی این تابلوها در دکوراسیون داخلی، کاربردی تاثیرگذار و اساسی دارند. برای تکمیل رنگ و وزن هر قسمت از فضاهای داخلی، تابلو دکوراتیو متناسب با آن را می توان انتخاب کرد. به عبارتی می‌توان گفت تابلو در طراحی داخلی نقش تکمیل کننده‌ای را ایفا می کند. تمام قسمت‌هایی که یک طراح برای چیدمان آن وقت گذاشته است بدون وجود تابلو در آن بخش‌ها، مانند یک پازل نیمه تمام می‌ماند. تابلوها جلوه ویژه‌ای به محیط اطراف خود می بخشند.

همچنین محلی که برای نصب تابلو در نظر گرفته می‌شود نیز بسیار مهم است. تابلوها به عنوان یک عنصر مستقل دارای سبک مخصوص به خود هستند. با توجه به رنگی که در طراحی داخلی یک فضا به کار رفته است، می‌توان تابلویی متناسب با آن در نظر گرفت تا انرژی بخش محیط اطراف باشد. طرح و رنگی که در تابلوها استفاده می شود تا حد زیادی بر روان انسان تاثیر می گذارد و تاثیر بالایی روی کیفیت خواب می گذارد. انتخاب یک تابلو اتاق خواب مناسب، باعث ایجاد خوابی خوش‌تر می‌شود. در ادامه مطلب به بررسی نقش تابلو در دکوراسیون داخلی پرداخته ایم.

نقش تابلو در دکوراسیون داخلی و بزرگ نشان دادن دیوار

اگر ارتفاع دیوارها کم باشد، با استفاده از تابلوهای عمودی می‌توان منجر به بزرگتر دیده شدن دیوار شد. تابلو چند تکه که به صورت عمودی روی دیوار قرار بگیرد، زیبایی چشمگیری به آن می‌بخشد. همچنین می‌توان برای ایجاد توازن در فضا، تابلوهای روشن‌تر را بالا و تابلوهای تیره‌تر را پایین آن قرار داد.

 

 

ایجاد نقطه کانونی در فضا با نصب تابلو دکوراتیو

یکی از نکاتی که در دکوراسیون داخلی باید آن را در نظر داشت، ایجاد نقطه کانونی در هر اتاق می باشد. ایجاد نقطه کانونی در فضا، باعث جلب توجه بیننده می شود یعنی اولین چیزی که توجه بیننده را به خود جلب می کند. تابلوها این قابلیت را دارند تا به نقطه کانونی تبدیل شوند. علاوه بر اتاق خواب و پذیرایی می‌توان با قرار دادن تابلو آشپزخانه و تابلو دفتر کار نیز، نقطه کانونی در این فضاها ایجاد کرد. مسئله‌ای که باید به آن توجه داشت اندازه تابلو است. برای یک دیوار بزرگ تابلو با سایز خیلی کوچک جلوه خاصی ندارد. همینطور تابلوهای با سایز خیلی بزرگ نیز کل فضای دیوار را پوشش می‌دهد. برای انتخاب مناسب بهتر است اندازه دیواری که نقطه کانونی است اندازه‌گیری شود و متناسب با آن تابلو مناسبی انتخاب گردد.

 

ایجاد نقطه کانونی در محیط و نقش تابلو در دکوراسیون داخلی

رویایی کردن فضای خانه با نصب یک تابلو

پیشنهاد می‌شود در قسمتی از فضای سالن پذیرایی یا اتاق خواب، تابلو پذیرایی با سبک هنری متناسب با دکوراسیون آن به کار برده شود. استفاده از عکس‌ها و تابلوهای هنری تاثیر زیادی در بهره بردن از فنگ‌شویی در منزل دارد. تابلو هنری در دکوراسیون مدرن جلوه ویژه‌ای به فضا می دهد و روح تازه‌ای را به جریان می‌اندازد. می توان دکوراسیون خانه را با به کار بردن تابلوهای هنری تکمیل کرد. همچنین سبک تابلو لاین آرت یا تابلو طرح هاوایی می‌تواند انتخاب خاص و منحصر به فردی برای ایجاد فضایی رویایی در پذیرایی و اتاق خواب است.

 

ایجاد فضای رویایی با نصب تابلو هنری

 

ایجاد تضاد در دکوراسیون داخلی منزل

بعضی از دیوارها در منازل با کاغذ دیواری‌های شلوغ و پرنقشی پوشانده شده‌اند. در این قسمت از دیوار بهتر است از یک تابلو ساده و به دور از شلوغی استفاده شود. این کار از خسته شدن چشم‌ها جلوگیری می‌کند و یک تضاد خاصی ایجاد می‌کند. همچنین برای یک دیوار ساده و خلوت تابلویی با طرح شلوغ می‌تواند انتخاب مناسبی باشد. باید در نظر داشت که رنگ تابلوها با رنگ دیوار همخوانی داشته باشد.

 

با نصب تابلو طرح شلوغ روی دیوار ساده تضاد ایجاد کنید

 

چگونه تابلو روی رنگ دیوار تاثیر می گذارد؟

طبق روال عادی، همیشه با توجه به رنگ دیوار تابلو متناسب با آن را انتخاب می‌کنیم. گاهی می‌توان برعکس عمل کرد. زمانی که درباره رنگ دیوار تردید وجود دارد و قصد انتخاب رنگ جدید برای دیوار داشته باشیم، با استفاده از رنگ تابلو زیبایی که در اثاثیه منزل داریم می‌توانیم به راحتی رنگ دیوار را انتخاب کنیم. البته این بیشتر در مواقعی صورت می‌گیرد که یک تابلو با ارزش و هنری داشته باشیم. مثلا برای تابلویی با رنگ طرح آبی ، دیواری با رنگ کرم می‌تواند انتخاب مناسبی باشد.

 

تاثیر تابلو روی انتخاب رنگ دیوار

 

تاثیر تابلو در خانه ما چیست؟

در این مقاله سعی کردیم تا نکات حائز اهمیتی که درباره تاثیر و نقش تابلو در دکوراسیون داخلی وجود دارد مثل زیباتر کردن فضا، روح بخشیدن به محیط، بزرگ نشان دادن دیوار و رویایی کردن منزل را بیان کنیم. در نهایت برای انتخاب تابلو در قسمت‌های مختلف منزل، باید استانداردهای خاصی را رعایت کرد تا نتیجه بهتری گرفت و همیشه به اندازه تابلو و مکانی که تابلو در آن نصب می‌شود باید توجه ویژه‌ای داشت. همچنین می‌توانید برای آگاهی بیشتر درباره جذاب کردن فضا و انتخاب مناسب‌ترین تابلو برای دکوراسیون داخلی، مقاله‌های بیشتری را در مجله هنری فروشگاه اینترنتی تابلو شادوشیک مطالعه نمایید.

مشاوره رایگان