تاثیر رنگ اتاق بر روی کودک

منتشر شده در1400.04.19

چه تعداد رنگی می توان در اتاق کودک استفاده کرد؟ آیا بیشتر رنگ های روشن به کار ببریم؟ آیا رنگ های استفاده شده به میزان کافی محرک هستند؟ این سوالات متداول ترین سوالاتی هستند که والدین می پرسند تا با نحوه تاثیر رنگ اتاق بر کودک آشنا شوند. گرچه ممکن است کودک تا مدتی رنگ ها را به درستی درک نکند، اما محققان ثابت کرده اند که  زمانی که کودک بزرگتر شود رنگ های استفاده شده روی کودک تاثیر می گذارد.

تاثیر رنگ اتاق بر روی کودک

یکی از متدوال ترین سوالات والدین برای چیدمان اتاق کودک، درخصوص تاثیر رنگ اتاق بر روی کودک است تا بتوانند بهترین انتخاب را برای رنگ اتاق کودک داشته باشند. در این مقاله از بلاگ فروشگاه تابلو دکوراتیو شادوشیک به خلاصه ای از برخی تئوری رنگ ها و چگونگی انتخاب رنگ مناسب برای اتاق کودک می پردازیم.

تاثیر رنگ قرمز اتاق بر روی کودک : احساس هیجان

قرمز، رنگی پررنگ است و جلب توجه زیادی می کند. در اتاق خواب کودک می توان از رنگ قرمز به عنوان رنگ اصلی استفاده شود اما باید از استفاده سرتاسری این رنگ خودداری کنید.
رنگ قرمز “گرم‌ترین” رنگ محسوب می شود و ممکن است باعث پرجنب و جوش شدن شخصیت کودک گردد. در حالی که هنوز هم نظریه های علمی زیادی درباره چگونگی تاثیر رنگ ها روی کودکان وجود دارد، شواهد بی پایانی وجود دارد که نشان می دهد چگونه رنگ بر بزرگسالان تاثیر می گذارد. تصادفی نیست که بیشتر رستوران ها و فست فود ها رنگ قرمز را در فضای خود به کار برده اند. چرا که این رنگ می تواند احساس گرسنگی را در انسان ها برانگیزاند.

 

رنگ قرمز برای اتاق کودک و تاثیر رنگ اتاق قرمز بر روی کودک

 

تاثیر رنگ نارنجی بر کودک: گرم، آرامش بخش، دنج

نارنجی، یک رنگ دوستانه است و احساس راحتی زیادی را تداعی می کند. این رنگ احساس خوشایندی ایجاد می کند و با افزایش حس پویایی باعث می شود تا ارتباط ها راحت تر برقرار شود. می توان از رنگ نارنجی تیره برای ایجاد یک فضای فوق العاده دنج و یا نارنجی روشن برای ایجاد فضای مدرن استفاده نمود.

 

رنگ نارنجی برای اتاق کودک

 

زرد: زنده، پرانرژی، با نشاط

زرد، رنگی آفتابی و روشن است اما باید در استفاده از این رنگ احتیاط کرد. زرد پررنگ یا زرد خیلی روشن می‌تواند باعث تحریک کودک شود! اما زرد ملایم، میزان تمرکز و احساسات کودک شما را ارتقا می‌دهد.

 

رنگ زرد برای اتاق کودک و تاثیر رنگ اتاق بر روی کودک

 

سبز: آرامش بخش، طراوت، پرورش دادن

سبز، بهترین انتخاب برای استفاده کردن در محیط یادگیری می‌باشد. این رنگ باعث آرامش فکر و تمرکز می‌شود و همچنین بسیار آرامبخش و طبیعی است. رنگ سبز در طبیعت بسیار فراوان استفاده شده است و به همین دلیل است که بهترین رنگ برای استفاده در اتاق کودک و اکسسوری هایی از جمله تابلو اتاق کودک است.

 

رنگ سبز برای اتاق کودک

 

آبی: التیام بخش، ملیح

آبی رنگی آرامش بخش است اما مراقب تیره شدن آن باشید! آبی تیره می‌تواند کودک را به سمت غم و اندوه سوق دهد. رنگ آبی روشن باعث افزایش بازدهی می شود اما نباید در مکان هایی که غذا در آن سرو می شود به کار رود. اگر کودکی دارید که با بی میلی غذا می خورد از بشقاب های آبی استفاده نکنید. برای اتاق کودک بهتر است از آبی گرم یا روشن استفاده کنید و از استفاده بیش از اندازه از سایه های تیره خودداری کنید. همچنین آبی رنگی خنک کننده است و برای کودک با طبع گرم گزینه خوبی می باشد.

 

رنگ آبی برای اتاق کودک و تاثیر رنگ اتاق بر روی کودک

 

بنفش: اسرارآمیز، مجلل

بنفش مدت هاست که در میان رنگ ها از امتیاز بالایی برخوردار است. جواهرات با سنگ بنفش، جواهرهای سلطنتی محسوب می شود. با وجود اینکه بنفش های پاستیلی، مانند اسطوخدوس و یاس، به رنگ بنفش ملایم هستند ولی باز هم احساس لوکس بودن را دارند. بنفش در طبیعت کمیاب است بنابراین رنگی “غیرطبیعی” محسوب می شود.

 

رنگ بنفش برای اتاق کودک

 

سفید: صاف، خالص، شفاف

سفید رنگ فرشته هاست و رنگ شیرینی محسوب می شود؛ ولی با این وجود می تواند پنهان کاری را تقویت کند. از استفاده از رنگ سفید مطلق در اتاق کودک خودداری کنید و از رنگ های دیگر به عنوان چاشنی برای برانگیختن احساسات استفاده کنید. همچنین با توجه به اینکه این رنگ قرار است برای اتاق کودک استفاده شود، باید به مستعد لک بودن آن نیز توجه شود.

 

رنگ سفید برای اتاق کودک

 

صورتی: رومانتیک، محبت آمیز، دخترانه

اتفاقی نیست که دختران کوچک عاشق رنگ صورتی هستند. صورتی، یک رنگ جهانی برای وسایل دخترانه است. همچنین، صورتی بسیار آرامش بخش است؛ به خصوص برای کودکانی که مستعد پرخاشگری هستند. با خیال راحت می توانید اتاق کودک خود را به رنگ صورتی در نظر بگیرید. در دختران، این رنگ تصور یک شاهزاده خانوم را به دختران می دهد.

 

رنگ صورتی برای اتاق کودک

 

خاکستری: درون گرا، احساسی

خاکستری شما را به فکر فرو می برد. همانطور که ممکن است شما در یک روز ابری کمی احساس آرامش بیشتری داشته باشید. از مزایای آن، می توان به این اشاره کرد که فکر و احساسات را تقویت می کند اما احساس غم و تنهایی را نیز به وجود می آورد. بسیار شنیده ایم که شاعران و نویسندگان برای نوشتن مکان هایی با نور کم و ابری را انتخاب می کردند. اگر می خواهید از رنگ خاکستری استفاده کنید یک تن گرم را به کار ببرید و با رنگ های شادتر و روشن تر مخلوط کنید.

 

رنگ طوسی برای اتاق کودک

 

قهوه ای: خاکی، زمینی

قهوه ای رنگ زمین است و به همین دلیل یک انتخاب عالی برای اتاق کودک خواهد بود. با این حال بهتر است در استفاده از این رنگ با احتیاط عمل کنید. از قهوه ای شکلاتی تیره یا قهوه ای با توناژ روشن استفاده کنید. از سایه های میانی خودداری کنید زیرا ممکن است این گونه به نظر برسد که پوسته پوسته است و اتاق کودک را تیره کند.

 

رنگ قهوه ای برای اتاق کودک

 

مشکی: مقتدر، قدرتمند

مشکی رنگ دیگری است که باید در حد متوسط استفاده شود. این رنگ قدرتمند و تاریک است و در اتاقی با پنجره های بزرگ و نور طبیعی زیاد کاربرد دارد. بهتر است از رنگ مشکی به عنوان رنگ اصلی اتاق کودک استفاده نشده و در  تزیینات داخلی از آن استفاده شود.

 

رنگ مشکی برای اتاق کودک

در این مقاله از بلاگ شادوشیک سعی کردیم شما را با تاثیر رنگ اتاق بر روی کودک آشنا کنیم. امیدوارم اگر قصد چیدمان و دکوراسیون اتاق کودک خود را دارید، بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید.

مشاوره رایگان